آمار ایران

در باره نظام آماری کشور

آمار ایران

در باره نظام آماری کشور

سیستم حمل و نقل عمومی: اتوبوس ها

هزینه حمل و نقل عمومی با ورود سیستم پولی (در مقابل بلیطی) افزایش یافته است اما سوالی که مردم خواهند پرسید این است که: چرا کیفیت خدمات بدتر شده است؟ 

  • اتوبوسها پر تر از همیشه و با ظرفیت کاملا پر از ایستگاه مبدا حرکت می کنند و مدیر خط هم که معلوم است که فعلا طرف مردم نیست! 
  • اتوبوسها سر چراغ ها عمدا منتظر قرمز شدن می مانند و موجب ترافیک وحشتناک می شوند مثال عینی چهارراه ولیعصر 
  • راننده اتوبوسها غالبا مثلا تاکسی هر جایی که مسافر گیرشان بیایید سوارش می کنند و موجب اتلاف وقت حداقل 40 نفر می شوند 

اما چرا اینگونه است؟  

آیا برای رانندگان صرفه اقتصادی ندارد؟ و اگر دارد چرا اتوبوسرانی اجازه یا مجوز ورود اتوبوس های جدید به خطوط را نمی دهد؟ این همه انحصار برای چیست؟ 

و چرا مدیران خطوط نگران کیفیت نیستند و نارضایتی مردم برایشان مهم نیست؟! 

 

اصولا هر مشکلی که در جامعه لاینحل مانده است به دلیل کم کاری یا مسوولیت نشناسی عده ای است که متاسفانه از پول بیت المال (در خارج مالیات دهندگان) ارتزاق می کنند اما ... 

چه اراده ای می تواند جامعه ما را به تحرک در بیاورد؟ جز گفتن من،‌گفتن تو و حرکت ما! 

 

با هدفمندسازی یارانه ها امیدوارم 5 سال دیگر به مشکلاتی که امروز داشتیم فقط بخندیم و باورش نکنیم که چه مشکلات کوچکی برایمان لاینحل بودند! 

امید چیز خوبیست!

آنچه که از روند پرداخت یارانه ها و مشکلات مردم نمی دانید

آنان که متقاضی دریافت یارانه ها هستند بایستی مراحل زیر را طی کنند 

  1. ثبت اطلاعات خاانوار در مرکز آمار ایران (آمار.او آر جی . آی آر)
  2. ثبت شماره حساب سرپرست در وزارت رفاه  (رفاهی . آی آر)

اما چرا دو گام فوق این همه دردسر ساز شده است؟  

بنده بعنوان یک شاهد عینی مشکلات زیر را گزارش می کنم و سعی می کنم بی طرف بمانم و بیشتر از همه خودم را نقد کنم

 

1) دو گانگی سیستم ها (آمار و رفاهی) 

بنا به هر دلیل،‌ فعلا گرفتن اطلاعات خانوار بر عهده مرکز آمار است و سازمان ثبت احوال بعنوان یک ارگان آمارثبتی کمک مرکز آمار است در راستی آزمایی اطلاعات خانواده ها 

این دو سیستم درونی که مردم کمتر از آن خبر دارند، خود مشکلاتی را موجب شده اند،‌مثلا کد ملی هایی سازمان ثبت احوال گاها منتظر تایید سازمان هستند و یا اتوماسیون تفکیک ازدواج و فوتی ها مشکلات بسیار عدیده ای را موجب شده است مثلا دختر خانم هایی که ازدواج نکرده اند در خوانوار مردان ناشناسی جای داده شده اند! 

 

اگر هموطنی چنین مشکلاتی را دارد به سادگی به 85107712الی 18 زنگ بزند تا مراحل حذف شروع شود  

اما دوگانگی اصلی در محور آمار-ثبت احوال با محور رفاهی مشکلات اصلی را موجب شده است.  

مردم عادی به سختی قادر به تمیز این مراحل هستند. 

مثلا کسی که حسابی معرفی نکرده است یا با دسته گل های اتوماسیون ثبت احوال-مرکز آمار به عنوان سرپرست معرفی شده است از کجا باید خبر دار می شد که بایستی شماره حسابی هم معرفی کند؟ 

به همین سادگی بسیاری از مردم پول نگرفته اند و از بقال محل گرفته تا ثبت احوال و رفاهی همه را حواله به مرکز آمار می دهند آنهم با نامه تایید و غیره ... 

 

اصولا من آدمی هستم که دنبال محکوم کردنم، چرا کسی فکری نکرد که اگر زن و فرزندی بنا به هر دلیل جدا از همسر خانوار  محسوب شده اند مطلع نگردند که بایستی شماره حساب معرفی کنند؟؟ 

آری،‌یک نفر خواب بود و بقیه بی خیال و من ساکت! 

 

هموطنانی که چنین مشکلاتی دارند بایستی فقط و فقط به رفاهی مراجعه کنند که البته آنها هم فعلا در دکانشون را بسته اند و به این زودی ها باز نخواهند کرد. 

گفته شده است که از طریق تلوزیون گشایش مغازه شان را اطلاع عمومی خواهند کرد. 

 

اما توصیه اصلی من به همه! 

صبر کنید دوستان،‌ فقط صبر کنید. 

بی منطقی است این حرف من، می دانم سخت است که پول و سهم فرزندان شما را به اشتباه نداده ایم یا به حساب کس دیگری داده ایم 

اما فقط صبر کنید. چون شما قادر نیستید سه تا سازمان را که دوست ندارند کم کاریشان لو برود را وادار کنید که به خاطر نگرانی شما از پول یارانه ها معجزه کنند. 

 

به غیر از مشکلات زیر،‌ تو را خدا فقط صبر کنید و امید هم داشته باشید که مسوولین به موقع همه پولها را جبران کنند. 

1) فرد اشتباها تحت سرپرستی دیگری معرفی میشود. کافی است به مرکز آمار یا معاونت امار استانها بگویید که حذفتان کنند. بعد وقتی به حد کافی صبر کردید و حذف شدید دوباره زحمت بکشید ورود اطلاع کنید. بالاخره مرکز آمار که سیستمی ندارد شما را به درستی حذف و به درستی اضافه کند. پس خودتان باید زحمتش را بکشید. زحمت حذفش با مرکز آمار. 

2) اگر بعد از طلاق یا هر حکم حقوقی بایستی تغییراتی اعمال شود. باید به کمسیون ماده ده در فرمانداری ها مراجعه کنید و نیازی به مرکز آمار نیست ! 

 

3) اگر حساب باز نکردید یا خبر هم نداشتید که سرپرست هستید (ممکن است یک خانواده معمولی تحت دو سرپرست پول بگیرند و مشکلی هم نیست به خدا) فقط دست به دعا شوید که سایت رفاهی دات آی آر باز شود. 

 

البته ممکن است بانک به شما شماره حساب بدون مشکلی نداده باشد. چک کنید با بانکتان. 

 

 

بقیه مراحل، چون اداری و دستی است با عجله و اعصاب خورد شما حل نخوهد شد صبر کنید. و به دو سایت فوق رجوع کنید 

 

سوالی بود در خدمتم. 

 

مورد سوم هم یادم نره 

برخی از خانواده ها نیاز به تغییر در لیست اعضا هستند، فقط و فقط آنها نیاز به رمز یا شماره پیگیری برای ورود به سامانه آمار را دارند و نه همه مردم!!! 

آنها می توانند از شماره نه رقمی پشت کارت ملی سمت چب استفاده کنند یا اگر نشد به مرکز آمار زنگ بزنند 851007712 تا 18 یا باییند قدمشان رو چشم یا به معاونت آمار استانها مراجعه کنند 

تمام. 

 

صبر کنید به خدا دولت به این زودی ها پول نمی ده! 

پول قبلی ها هم من ضمانت می کنم که پیگیری بشه،‌البته اگر ندادند حتما مقصر شما بودید خب! چرا به موقع نیومدید ثبت نام کنید